06
MAR

Jak zacząć planowanie swojej kariery?

4 proste kroki do zbudowania skutecznego planu kariery

Jak zacząć planowanie swojej kariery? Kariera to droga Twojego rozwoju zawodowego, a więc obejmowane przez Ciebie stanowiska pracy w okresie całego życia. W takim razie do czego ma doprowadzić planowanie rozwoju własnej kariery? Polega to na tym, byś poprzez poszczególne etapy swojego życia zawodowego doszedł do celu, jakim jest sukces zawodowy. Sukcesem zawodowym dla niemal każdej osoby jest natomiast niezależność i wolność finansowa, szczęśliwe życie i uwolnienie się od nieciekawej pracy.

Planowanie kariery krok po kroku

Na każdym kroku stawiaj sobie cel, zastanów się po co daną rzecz robisz i zapisz do czego ma cię ona zaprowadzić.

A więc:

  1. Określ swoje zainteresowania i pasje. Pomyśl w jaki sposób, gdzie i z kim lubisz pracować, czy preferujesz pracę w domu czy poza domem, czy potrafisz pracować w grupie i czy lubisz taką pracę, a może jesteś indywidualistą i wolisz pracować sam i odpowiadać tylko za siebie? Dzięki temu będziesz wiedział jaka praca będzie dla ciebie przyjemna. Jeśli uda Ci się dostać pracę zgodną z Twoją pasją, praca stanie się przyjemnością i co za tym idzie, będziesz bardziej zaangażowany w to co robisz. Wynikiem tego będzie sukces zawodowy.
  2. Po określeniu swoich zainteresowań, zajmij się swoimi kompetencjami i kwalifikacjami. Zastanów się jakie masz umiejętności, jaki zakres wiedzy posiadasz o swojej wymarzonej branży, jakie masz predyspozycje do wykonywania danego zawodu i jakie posiadasz zdolności (co cię cechuje i czy ta zaleta przyda się w twojej pracy?). Na końcu określ też swoje doświadczenia (nie tylko zawodowe, ale też te, dzięki którym rozwinąłeś swoje zainteresowania) i osiągnięcia. Wypisz stanowiska, które Cię interesują i zapisz jakie dzięki nim nowe doświadczenia zdobędziesz. Jak możesz awansować lub zmienić stanowisko pracy.
  3. Uwzględnij ograniczenia i bariery, które mogą utrudnić Ci wykonywanie danego zawodu (może być to rodzina, zły stan zdrowia i wiele innych).
  4. Dokonaj oceny rynku pracy. Dowiedz się jakie zawody są zawodami przyszłościowymi i jakie warunki pracy oferują poszczególni pracodawcy. Sprawdź jakie kwalifikacje są potrzebne. Zapoznaj się także z wymaganiami, które stawiają pracodawcy. Wszystko oczywiście w kontekście posiadanych zainteresowań.

Zanim zaczniesz spisywać plany swojej kariery zawodowej, musisz dobrze się zastanowić, by nie podejmować pochopnych decyzji. Zapisz wszystko, co jest związane jest z Twoim celem. Im bardziej szczegółowy plan, tym lepiej. Stanowi to duże ułatwienie i motywuje do osiągnięcia określonego celu. W każdej chwili możesz spojrzeć na swoją rozpiskę i sprawdzić czy zmierzasz w dobrym kierunku.

Korzyści z dobrze zaplanowanego rozwoju kariery zawodowej:

  • wiedząc czego chcesz i gdzie szukać, łatwiej zdobędziesz pracę,
  • odkryjesz swoje słabe i mocne strony,
  • stracisz mniej czasu na rozmowy kwalifikacyjne do firm, które nie są w zasięgu Twoich zainteresowań,
  • będziesz miał lepsze samopoczucie dzięki dążeniu do realizacji swoich celów i marzeń,
  • dokładny plan ułatwi Ci podążanie drogą Twojej kariery i zachęci do dalszego rozwoju zawodowego.

Pamiętaj, najważniejszy jest dobry plan. Spisz go, wywieś na lodówce i krok po kroku dąż do jego realizacji.

 

wyświetleń: 17 283

Tematyka / pokrewne tagi

Strona korzysta z plików cookie zgodnie z Polityką cookie.

Ukryj