12
STY

Uzależnienie od pracy

Cierpisz na pracoholizm? Sprawdź czy posiadasz skłonności do uzależnienia się od pracy.

Uzależnienie od pracy

Pracoholizm to coraz popularniejsze w dzisiejszych czasach uzależnienie, równie niebezpieczne i niekorzystne co inne uzależnienia. Pracoholizm jest stanem uzależnienia od wykonywanej pracy, powodującym zaburzenie równowagi między istotnymi elementami życia codziennego.

Osoba pracowita potrafi rozdzielić życie prywatne od życia zawodowego. Widzi różnicę między tymi dwoma sferami, mając czas zarówno na jedno, jak i drugie. Nie spędza ciągłych nadgodzin w pracy, nie zarywa nocy wykonując kolejne zlecenia i nadrabiając zaległości oraz stara się korzystać z życia w każdej wolnej chwili, nie stresując się pracą, gdy na to nie pora.

Pracoholik nie widzi subtelnej granicy, gdzie kończy się pracowitość, a zaczyna pracoholizm. Nadmiernie dużo czasu spędza w pracy lub rozmyślając o pracy, nie dając sobie spokoju i wytchnienia. Często pracę zawodową przedkłada nad życie osobiste. Zdarza się również, że pracoholik nie ma życia osobistego, a każdą wolną chwilę spędza w pracy.

Czym jest pracoholizm?

O pracoholizmie mówi się w odniesieniu do ludzi, którzy pracują więcej niż 50 godzin w tygodniu. Zgodnie ze statystykami, co 20 Polak jest pracoholikiem, podczas gdy średnio pracujemy 41,6 godzin. Jest to jeden z wyższych wskaźników w Europie.

Pojęcie pracoholizmu zostało po raz pierwszy użyte około 36 lat temu. Uzależnienie to polega na nieumiejętności kontrolowania czasu poświęcanego pracy oraz myślowym i emocjonalnym zaabsorbowanie nią, jak i niepokój przed utratą pracy.

Skutki pracoholizmu

W początkowym etapie pracoholizmu dochodzi do zaburzenia równowagi między istotnymi elementami życia codziennego. To wtedy przestaje zacierać się granica między pracowitością, a pracoholizmem – większość czasu spędzamy w pracy celem odniesienia awansu, osiągania lepszych przychodów czy innych korzyści materialnych.

Niestety, w późniejszym czasie pojawiają się kolejne problemy. Pracoholizm prowadzi bowiem do powolnego wyniszczania organizmu, przemęczenia, a także dostarcza spore ilości stresu (bowiem stres jest częstym motywem do pracy ponad normę).

Życie w długotrwałym stresie ma swoje konsekwencje, często bardzo poważne i niebezpieczne, zarówno dla psychiki człowieka, jak i jego zdrowia fizycznego. Pracoholik z czasem zaczyna odczuwać ciągłe zmęczenie, nawet po niewielkim wysiłku. Przestaje myśleć w sposób kreatywny i twórczy, ma kłopoty z koncentracją i pamięcią, nadmiernie szybko się denerwuje czy oraz pojawią się inne problemy emocjonalne oraz fizyczne.

Również bardzo częstym skutkiem pracoholizmu jest powolne zanikanie satysfakcji z wykonywanej pracy, która wcześniej była często motorem do działania. W dalszym skutku może to przyczynić się do przedwczesnego wypalenia zawodowego, znudzenia i „przejedzenia” się zajęciami i funkcjami, które pełnimy.

Rozpoznanie pracoholizmu

Jak już wcześniej zostało wspomniane, osoba uzależniona ma problemy z rozpoznaniem tego nałogu u siebie, a pracę uważa za przyjemność. I choć przy zdrowym rozsądku jest to idealna sytuacja, to często doprowadza do przepracowania – omawianego pracoholizmu i jego efektów ubocznych.

Najprostszym wyznacznikiem pracoholizmu jest zbyt duża ilość czasu poświęcona pracy. Jeśli więc pracujesz ponad 50 godzin tygodniowo to kwalifikujesz się jako pracoholik.

Czasem jednak nie da się tak łatwo oszacować czasu pracy. Mowa tutaj o stanowiskach kierowniczych, o ludziach wykonujących wolny zawód i tym podobnych. Jeśli więc zauważysz powolne znużenie wykonywanym zajęciem, mimo iż wcześniej fascynowałeś się tą pracą, jeśli Twoje najbliższe otoczenie staje Ci się wrogie czy obce – powinieneś zasięgnąć porady psychologa.

To samo tyczy się wielu innych sytuacji, np. :

  • myślisz o pracy nawet podczas wakacji lub w chwilach gdy nie pracujesz,
  • Twoja komórka jest stale włączona na wypadek telefonu z pracy,
  • masz problemy ze snem,
  • czujesz ulgę po powrocie z weekendu do pracy,
  • wszystko chcesz robić samemu, nie zlecając niczego nikomu (w końcu samemu zrobisz to najlepiej),
  • rozmowy towarzyskie Cię nudzą, gdyż wolisz rozmawiać o pracy,
  • mimo iż znasz szkodliwe następstwa wydłużonej pracy w niebezpiecznym środowisku, nadal wykonujesz swoje obowiązku i bierzesz kolejne nadgodziny.

Jeśli z powyższej listy zgadzasz się choćby z kilkoma punktami, powinieneś koniecznie wziąć długi urlop lub zatroszczyć się o wizytę u psychologa.

Test uzależnienia od pracy

Powyżej wypisaliśmy kilka wskazówek na rozpoznanie i walkę z pracoholizmem, jak i kilka efektów ubocznych (pełna lista byłaby naprawdę długa).

Jeśli jednak chcesz pełnej i profesjonalnej detekcji Twojego podejścia do pracy, koniecznie zapoznaj się z naszym testem na pracoholizm.

Oczywiście nie jest to tak wartościowe źródło wiedzy, jak osobista wizyta u psychologa, niemniej pozwala w dość skuteczny sposób określić 90% przypadków ludzi cierpiących na pracoholizm.

Test został opracowany przez Bryana E. Robinson, znanego amerykańskiego psychologa, specjalistę od terapii mających na celu walkę z nałogami.

 

wyświetleń: 4 467

Tematyka / pokrewne tagi

Strona korzysta z plików cookie zgodnie z Polityką cookie.

Ukryj